Docenten

24 vragen

Het boek METRO O1O is niet alleen mooi en veelzijdig om te zien, het raakt ook een grote hoeveelheid actuele thema’s die belangrijk zijn in de leefwereld van jongeren en die verbonden zijn aan het curriculum van scholen: diversiteit, leefbaarheid, inclusie, duurzaamheid, kansenongelijkheid, klimaat en energietransitie. Om het voor docenten zo makkelijk mogelijk te maken het boek meteen te gebruiken in de klas stelden wij in samenwerking met educatiedeskundigen een serie vragen op bij de verschillende hoofdstukken. Deze 24 opgaven, in de achterflap van de schooleditie van het boek, kunnen op verschillende manieren worden behandeld: individueel of in groepsverband, denken of doen, in het klaslokaal of buiten op straat, op school of thuis, met familie of vriend(in)en.

Lesbrieven

Een gedeelte van deze vragen is gekoppeld aan een uitgebreide lesbrief. De lesbrieven zijn geschikt voor verschillende vakken, sluiten aan bij de verschillende hoofdstukken van het boek en behandelen diverse thema’s. Op de eerste pagina van iedere lesbrief vind je een handige samenvatting die de inhoud en uitvoering van de lesbrief toelicht. Daarachter bevinden zich de betreffende bijlagen.

In de lesbrief wordt aangegeven hoeveel lesuren met de vraag gemoeid zijn, wat de leerdoelen zijn, of het een individuele vraag is of een klassikale, bij welke vakken de vraag hoort en welke werkvormen gebruikt worden. Sommige lesbrieven zijn discipline-overschrijdend en kunnen als breed project worden ingezet. Een en ander wordt aangegeven met behulp van heldere icoontjes, dezelfde als in de achterflap van het boek METRO O1O. Zo kan het boek op verschillende manieren en ‘plug-and-play’ door docenten geïntegreerd worden in het bestaande curriculum. De werkdruk van docenten is hoog, het leermateriaal stelt hun in staat om het boek zo makkelijk mogelijk te integreren in het lopende lesmateriaal.

Het grootste deel van de lesbrieven is opgesteld in samenwerking met de Bibliotheek Rotterdam. Daarnaast zijn lesbrieven ontwikkeld door partnerinstellingen zoals UrbanGuides (excursie), Passionate/Bulkboek (schrijfopdracht), Nieuwe Instituut en Digital Playground.

Workshops

Docenten ontvangen, samen met de lesbrief-PDF’s, een lijst  met workshops die door organisaties en zelfstandige partijen worden aangeboden, zij het op school dan wel bij hun eigen instelling. Deze workshops zijn geselecteerd op verschillende thema’s en disciplines, maar centraal staat steeds architectuureducatie in brede zin.

Zo biedt UrbanGuides een excursie mét een workshop aan over het koloniaal verleden van Rotterdam, leert RotterdamTours jongeren in een workshop hoe ze een rondleiding door hun eigen wijk kunnen geven, maken scholieren onder leiding van Omleiders van Nieuwe Instituut in een serie lessen een Zoöp van hun school, ontwerpen brugklassers de ecostad van de toekomst met de Cultuurschool of schrijven ze een ode aan hun stad Rotterdam met een van onze spoken word dichters. De schooleditie van METRO O1O wordt vijf jaar langjaarlijks uitgedeeld aan alle 7500 brugklassers in Rotterdam, met als doel de stad beter te leren kennen en te ontdekken dat zij zélf ook stadmaker zijn van de stad. Hún stad!